Hvorfor er det logoer på alle sportsartikler?

Om vinteren sørger jeg vanligvis for å trene så mye jeg kan bare på treningsstudioet. Det gir meg ekstra styrke, og bidrar også til at treningen min kjører når jeg ikke kan løpe eller svømme i havet. Det er ikke noe nytt, jeg gjør det hver vinter. Men i år oppdaget jeg noe jeg ikke tenkte på før. Gymet er fullt av reklame. Ikke på veggene, eller på verktøyene. Nei, de som er der for å trene. Klærne deres har logoer fra Nike, Adidas, Everest og mange andre kjente merker. Og ikke bare klærne, men også posene og vannflasker. Fan hva smart av alle de selskapene som produserer sportswear! Ved å sette sin logo synlig på sine produkter, får de annonsen akkurat der den gir størst mulig nytte. På treningsstudioet, hvor folk ser navnene på selskapene hele tiden.

Men hvordan ser jeg da ut?

Denne plutselige innsikt fikk meg til å begynne å se på meg selv. Har jeg også falt for denne kampanjen som går dag og natt? Jeg satte meg foran speilet. En hvit t-skjorte uten trykk. Sikkert, noen små hull i magen og noen flekker på brystet, men ellers helt hvit. Mine bukser har reklame på dem. Det er Adidas tilsynelatende, men det som faktisk overrasket meg var at min vannflaske annonserte. Ikke for noe sportsmerke. Nei, reklamen på flasken var for et selskap som selger dykkerutstyr. Det var da jeg forsto. Alle selskaper som er litt smarte, bruker profileringsartikler!

26 Feb 2019